TRADICIONALNA I MODERNA JOGA

 

Danas me nazvala žena koja je skoro dvije godine dolazila kod mene na jogu i onda se prebacila kod moje prijateljice koja radi drugačiju vrstu joge. Kaže da se mora vratiti k meni jer joj joga koju radi moja prijateljica više ne pomaže. Vratili su joj se stari problemi sa zdravljem zbog kojih je prvotno krenula kod mene na jogu. Ja pitam kako je to moguće a ona mi kaže da je joga koju podučava moja prijateljica više za oblikovanje tijela ali da ne isteže mišiće dubinski i da ne pomaže u rješavanju njezinih problema.

bty

Istovremeno mi je bilo žao što čujem da opet ima iste probleme i drago što je zaključila da joj je bilo bolje dok je vježbala kod mene. Često ljudima koji mi dođu na jogu govorim da je osnovni cilj joge (ovdje mislim na Hatha Yogu ili jogu za tijelo) dovesti tijelo u stanje ravnoteže kad svi sustavi u tijelu rade kako treba što za posljedicu ima vitalnost i trajno dobro zdravlje. Da bi svi sustavi u tijelu radili kako treba preduvjet je da dobro radi onaj sustav koji upravlja radom svih drugih sustava a to je endokrini sustav ili sustav žlijezda sa unutarnjim izlučivanjem. Možete imati super jake mišiće, možete disati super, ali ako sustav žlijezda ne radi kako treba ne možete biti potpuno zdravi. Joga 12 asana je sustav joga vježbi koje djeluju na uravnoteženje rada endokrinog sustava i svih drugih sustava u tijelu i zato su to osnovne vježbe koje bi svaki praktikant joge trebao savladati.

Danas je sustav vrijednosti malo drugačiji nego u drevnoj Indiji i mnogi ljudi još više od dobrog zdravlja žele imati lijepo oblikovane mišiće. Imati lijepo oblikovano tijelo je normalna želja i tu nema ništa loše, ono što nije tako dobro je kad se vještina za postizanje/održavanje vitalnosti i zdravog tijela kompromisno pretvori u vještinu za jačanje mišića i oblikovanje tijela. To se danas događa jogi pa umjesto jednog sustava vježbi pod nazivom Hatha Yoga danas postoje Power Yoga, Asthanga Yoga, Hot Yoga, Winyasa Flow Yoga, Lengar Yoga, Medical Yoga, Yoga u svakodnevnom životu… Većina tih novih podvrsta joge se prilagodila modernom pogledu na tjelovježbu a to je što raznovrsnije vježbe, što napornije vježbe, što više vježbi u jednom treningu… kao da pričamo o teretani a ne o jogi.

Postupno se zagubio prvotni smisao joge za tijelo a to je da od tijela učinimo hram u kojem je sve u ravnoteži kako bi se lakše mogli posvetiti razvoju uma i duha. Riječ asana (joga položaj) označava položaj u kojem možemo postići savršeno opuštanje. Naglasak je na riječi opuštanje jer samo opušteno tijelo je zdravo tijelo u kojem životna energija nesmetano teče. Zato joga položaje treba vježbati sve dok se ne postigne potpuno opuštanje u položaju. Zato joga položaje treba ponavljati godinama a ne ih mijenjati svaki sat. Kad vježbate košarku onda prvih nekoliko godina na svakom treningu vježbate vođenje lopte, dodavanje, šut… uvijek jedne te iste stvari zato je to način da se usavršite u tim stvarima. Tako treba izgledati i sat joge, vježbe treba ponavljati sve dok ih ne savladate jer joga za tijelo je vježba za tijelo, nije zabava za um koji traži uvijek nešto novo. Cilj joga asana je potpuno opuštanje u položaju a ne da budu naporne jer što ste više opušteni u asani ona imaju povoljniji učinak na vitalnost i zdravlje tijela.

Za lijepo tijelo postoji cijeli niz drugih vježbi koji su u tom segmentu efikasnije od joge. Nema potrebe koristiti jogu za oblikovanje mišića i pumpanje snage jer tako zakidate sami sebe u segmentu gdje je joga nenadmašna a to su vitalnost i zdravlje. Vježbajući jedne te iste asane, osim što trenirate tijelo, trenirate i um. Težnja uma je da traži nove vježbe, težnja joge je da postanete gospodari svog uma.